dinsdag, 20 april 2021
Home Lifestyle Het geheim van gezond en fit ouder worden

Het geheim van gezond en fit ouder worden

Dat onze levensverwachting stijgt is een trend die al jarenlang een opwaartse lijn vertoond. We worden met elkaar steeds ouder, wonen langer zelfstandig thuis en blijven ook een stuk vitaler. Maar wat is het geheim? Er zijn verschillende factoren die daarin meespelen en de belangrijkste daarvan is misschien wel voeding. Maar hoe kunt u er nou voor zorgen dat voeding een positief effect heeft op uw gezondheid?

Varkensoester met peperroomsaus en broccoli.

Weet wat u eet

Om u gezond en fit te kunnen voelen is een gevarieerd eetpatroon van belang om genoeg energie en voedingsstoffen binnen te krijgen. Om de juiste keuzes hierin te maken heeft het voedingscentrum de schijf van vijf bedacht. Hierin is wetenschappelijk onderbouwd hoe u kunt zorgen voor een optimale combinatie van producten die gezondheidswinst opleveren en zorgen voor genoeg energie en benodigde voedingsstoffen. De schijf van vijf kent vijf vakken: groente en fruit, smeer- & bereidingsvetten, vis, peulvruchten, vlees, ei, noten & zuivel, brood, graanproducten & aardappelen en dranken. U eet al gezond door dagelijks producten uit deze vijf schijven te kiezen en hiermee te variëren.

Gezond, maar bovenal lekker eten 

De warme maaltijd is bij uitstek de kans om te variëren. Traditioneel gezien is dit een hoogtepunt van de dag! Wissel vlees, vis en vegetarische gerechten met elkaar af om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Vis bevat veel omega-3 vetzuren. Dit zijn onverzadigde vetzuren die meerdere gunstige effecten op de gezondheid hebben zoals verlaging van de bloeddruk of het op peil houden van de cholesterol. En varieer met vette vissoorten (zalm, haring, makreel) en magere vissoorten zoals kabeljauw, roodbaars en koolvis. 

Uit onderzoek blijkt ook dat onze spiermassa afneemt, naarmate we ouder worden. Om dit proces te remmen is het van belang om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Peulvruchten zoals witte bonen, kapucijners en kikkererwten zijn hier bij uitstek geschikt voor. Ook de inname van de juiste vitaminen zijn van belang, zoals vitamine B12 en D. Vitamine D zorgt voor stevige botten en tanden. Deze vitamine krijgt u binnen door onder andere de zon, maar dit is niet voldoende. Vitamine D zit ook in vette vis, vlees, eieren en (bak)boter. Vitamine B12 en ijzer zorgen voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en een goede werking van het zenuwstelsel. Deze vitamines vindt u met name terug in vlees, groene groenten en eieren.

Beweeg je fit

Naast voeding is beweging uiteraard ook belangrijk. Want wie beweegt blijft soepeler en voelt zich vitaler. Bewegen is goed voor de ziekten zoals diabetes, overgewicht en hart- en vaatproblemen. Daarnaast is het goed voor de organen, want beweging zorgt voor een verbeterde spijsvertering. 

Ook krijg je sterkere botten door te bewegen. Sta bijvoorbeeld na het lezen van de krant of boek op om iets te ondernemen, zoals traplopen, tuinieren of boodschappen doen. 

Maaltijden aan huis

Met de richtlijnen van het voedingscentrum in het achterhoofd zorgt maaltijdleverancier Food Connect ervoor dat u met een gerust gevoel verantwoorde keuzes kunt maken. Hiermee weet u zeker dat u gemakkelijk een smakelijke maaltijd op tafel zet die uw gezondheid ondersteunt. U kunt zelf uw weekmenu samenstellen en eindeloos variëren waardoor u alle voedingsstoffen binnenkrijgt die u nodig heeft. Dat is lekker en gemakkelijk! De maaltijden worden persoonlijk aan huis bezorgd en staan in een mum van tijd op tafel. Met deze tijdwinst kunt u nog meer genieten van dat goede boek lezen, of erop uit te gaan om te wandelen of fietsen. 

Wilt u ook de gezonde en lekkere maaltijden van Food Connect gratis thuisbezorgd krijgen? Bestel dan vrijblijvend een proefpakket van drie maaltijden voor maar € 15,- via 0888  101010 of foodconnect.nl.

Nieuwstip of nieuwe informatie?

Tip onze redactie via een WhatsApp-bericht: 06 12 34 56 78

Lifestyle

Laatste Nieuws