Kim Kaspers werkt bij Grand Café De Kroon in Markelo. Wij spraken haar over haar werkzaamheden.
Voor portret 22 gaan we naar hartje Markelo: Grand Café De Kroon, waar we hebben afgesproken met Kim Kaspers. “Je maakt straks ook een foto toch? Zó leuk, want dan kan ik eindelijk mijn werkblouse weer aan.” We realiseren ons direct door deze uitspraak hoelang het geleden is voor De Kroon (en andere horeca gelegenheden) dat ze hun deuren moesten sluiten en niet op volle sterkte konden draaien. De gevolgen daarvan zijn zichtbaar. De verwarming is uit, de tafels zijn leeg, het terras is opgeruimd en het is stil. Sinds juni 2019 is Kim officieel in dienst bij De Kroon in Markelo, maar geen onbekende in het horecavak. Zo heeft ze in het verleden meerdere bijbaantjes in de horeca gehad, wat haar altijd goed lag. “Ja, klopt! Op een gegeven moment werd ik gevraagd of ik wilde komen werken bij De Kroon. Dat heb ik gedaan en het beviel meteen goed. Ik merkte dat ik direct het horecagevoel weer had. De reuring, het altijd bezig zijn, de ontzettende onvoorspelbare dagen, niet weten hoe laat je klaar bent met je dienst, etcetera. Gewoon heerlijk!”
Ten tijde van het coronavirus wordt er wel wat verlangd van de vaste medewerkers. De Kroon kwam met diverse pubquizen, een afhaal- en bezorgkaart en veranderde zelfs in een corona-snel-teststraat: “Gelukkig zitten we niet stil nee, en we hebben hier het leukste team ooit! Het is laagdrempelig, je kan elkaar echt wel wat aan feedback meegeven. We zijn jong, kennen elkaar en de meeste zijn ook nog eens Markeloërs. Ik kan wel zeggen dat we een eenheid zijn, je draait op alle vlakken mee.” Zelf werkt Kim het meest in het restaurant. “Ja, konden de terrassen maar vast weer open. De vele fietsers, die mis ik! Vooral als het een mooie ochtend is. Normaal gesproken lopen we dan om 10.00 uur al heel wat kopjes koffie en gebak uit te serveren op het terras. Dat zijn overigens voornamelijk toeristen die tijdens een fietstocht even een fijne break op het terras nemen. Maar we hebben ook echt veel vaste gasten natuurlijk. En het mooie is dat zij ons ook tijdens het coronavirus trouw zijn gebleven. En helemaal leuk is dat we zien dat gasten uit Goor nu ook steeds beter de weg naar ons vinden. We bezorgen momenteel veel aan de andere kant van de berg.”
Doordat haar hoofdtaken wegvielen bij het sluiten van de horeca is Kim zich blijven ontwikkelen. “Ik wil graag bezig zijn en heb altijd uitdaging nodig. Dus ben ik een training gaan volgen op gebied van Social Media. Niet alleen interessante tijdsbesteding, maar ik kan veel toepassen in de praktijk voor De Kroon.”
We hopen dat Kim snel weer meters maakt op het terras en de horeca de deuren weer mag openen. “Ja, dat hoop ik ook enorm. Maar de vraag blijft wanneer dát weer mag…”