Hof van Twente – Op 8 juni werd de Dierenambulance Hof van Twente gebeld door de eigenaren van de mooie, rode kater Tijger. Tijger was verdwenen vanuit de P.C. Hooftstraat te Goor en werd erg gemist door zijn eigenaren en zijn kattenzusje Coco. Aangezien zij een overzicht in de dierenambulance hebben van alle door eigenaren of vinders opgegeven vermiste en gevonden dieren, hebben ze Tijger hieraan toegevoegd. Vermiste en gevonden dieren zoals Tijger verschijnen ook op hun sociale media (Facebook, Twitter en Instagram) met de foto, die ons toegestuurd wordt door de eigenaren. Hier delen ze het bericht, zodat zoveel mogelijk mensen het bericht zien. Dit alles in de hoop dat iemand zijn/haar gevonden dier herkent en het dier veilig naar huis kan, of dat iemand een vermist dier herkent en dit meldt, zodat wij de eigenaar kunnen benaderen. Het netjes bijhouden van de administratie blijkt in het geval van Tijger maar weer enorm succesvol te zijn.
Helaas hoorden ze lange tijd niets over Tijger, totdat een betrokken mevrouw een berichtje stuurde waarin een filmpje te zien was van een rode kater. Helaas was het niet Tijger in het filmpje, maar de eigenaar was erg blij met de oplettendheid en het meedenken. Zelfs ondanks deze teleurstelling, hield de eigenaar de hoop dat Tijger terug zou komen of gevonden zou worden. Na wederom langere tijd, in totaal ruim vier maanden na de dag van vermissing, belde een mevrouw om een gevonden kat te melden. Al een week liep er namelijk een erg aanhankelijke, rode kater bij haar op het erf, maar haar hond reageerde fel op het dier. Ze vroegen haar een foto te sturen om de eigenaren te kunnen zoeken via de sociale media en gingen aan de hand van de foto en informatie op zoek naar een eventueel vermiste kat die voldeed aan de criteria.
Na een aardig stuk terugbladeren in de map en tussen de foto’s op de sociale media, zag de dienstdoende vrijwilliger Tijger voorbij komen. De foto van de melder leek verdacht veel op de foto van Tijger in onze administratie. Meteen heeft de vrijwilliger de foto doorgestuurd naar de eigenaar van Tijger. Ook de eigenaar zag heel erg veel overeenkomsten. Uiteraard lijken veel katten op elkaar en dus is de eigenaar naar de vindplaats gereden om te controleren of het echt haar Tijger was. En ja hoor, Tijger reageerde meteen op zijn eigenaar en liet zich uitgebreid knuffelen. Tijger werd meegenomen naar huis nadat de eigenaar de vinder vriendelijk bedankte voor de betrokkenheid en het doorgeven van het vinden van een kat.
Thuisgekomen was Coco erg blij om Tijger te zien, maar Tijger was nog wat in de war door zijn avontuur en gromde naar Coco. Eerst werden de twee dus apart gehouden, maar gelukkig zijn ze nu weer de beste vriendjes en onafscheidelijk. De eigenaar zei nooit de hoop te hebben opgegeven. Na een tijdje vroeg ze zich wel af of Tijger niet misschien een nieuw huisje ergens had gevonden of toch aangereden zou zijn, maar de hoop dat Tijger lekker terug zou komen, verloor ze niet. En dat is maar goed ook.
Om te zorgen dat eigenaar en dier elkaar terugvinden, houden ze dus zorgvuldig de administratie bij. Aan iedereen dus ook de vraag om te bellen wanneer er een dier gevonden of vermist wordt, zodat ze zo goed en snel mogelijk de link tussen dier en eigenaar kunnen leggen. Ook willen ze hierbij nogmaals het belang van het chippen en registreren benadrukken. Een gevonden dier, levend of dood, wordt altijd gecontroleerd op een chip. Wanneer deze aanwezig is en juist geregistreerd staat, gaat het dier natuurlijk per direct terug naar de eigenaar. Een niet gechipt of onjuist/niet geregistreerd dier wordt minimaal 14 dagen opgevangen op de daarvoor aangewezen plek. Want de spanning en het verdriet rondom een vermist huisdier, gunnen zij niemand!
N.B. Volgens de regelgeving wordt een opvangcentrum automatisch na 14 dagen de eigenaar van een dier. Eigenaren hebben dus wettelijk gezien 14 dagen de tijd zich te melden bij een opvang om hun dier te claimen. Deze regel geldt ook voor overleden dieren.